T24 logo mörk

Introduktion

Desktop

Applikation

Frågor och svar

samlat på ett ställe

Tidrapportering

Tidrapport24 består av ett nätbaserat adminsystem samt en app som används för tidrapportering. Första gången man loggar in i appen måste man ange konto id tillsammans med användaruppgifter och alla dessa uppgifter skickas per SMS till användaren i samband med skapandet. För att rapportera tid klickar man på projekt i menyn längst ner och sedan väljer man önskat projekt.

Man kan rapportera tid på 3 olika sätt och detta kan man ställa in på projektnivå så man kan rapportera på olika sätt på olika projekt.

  1. Man anger antalet timmar helt fritt dvs exempelvis 7.5 timmar.
  2. Man anger start- och sluttid exempelvis 08:00-16:00 sen räknar systemet ut att det är 8 timmar.
  3. Stämpelklocka dvs man checkar in/ut och väljer man denna typ av rapportering kan vi kontrollera GPS positionerna.

 

Detta ställer man in i samband med att man skapar projektet.

Standard inställning är att användarna måste rapportera sin tid varje dag och glömmer man måste man kontakta en administratör som får göra det via adminverktyget åt dem. Detta går dock att låsa upp på användarnivå så man kan tillåta att alla eller utvalda personer kan rapportera i efterhand. Vi brukar dock avråda från detta eftersom man då inte har färska siffror i systemet – men möjligheten finns.

Detta ställer man in genom att öppna användaren och sätta antalet dagar där. Däremot kan man ange standardinställning som appliceras på användarna när man skapar nya konton och det gör man via Inställningar+Tidrapportering.

Med ett enkelt knapptryck skapar man rapporter som används som underlag löner dvs en summering av arbetade timmar.

Detta skapar man via länken “Tidrapporter” i vänstra menyn.

Appen finns tillgänglig både på Appstore och Google Play. Sök på Tidrapport24 och ladda sedan ner appen. Man kan även skicka ut en länk via SMS via adminverktyget. Detta gör man inne på användaren på fliken högst upp.

Projekthantering

Som admin kan du skapa ett projekt antingen i appen eller via ditt adminvektyg. Lättast gör man det i sitt adminvektyg eftersom man får fler valmöjligheter där.

Exempel på en inställningar man kan göra är att ange att man vill kontrollera GPS positionen vid in- och utcheckning för att säkerställa att användaren befinner sig på arbetsplatsen. Denna funktion aktiverar man genom att ange att man vill registrera tid genom “Stämpelklocka” samt anger en adress för arbetsplatsen.

Med några få klick kan man ta fram projektrapporter. Detta gör man genom att klicka på “Projektrapporter” i den vänstra menyn.

När man skapar ett projekt kan man ange hur många timmar man tror projektet ska ta. Gör man det kan man följa en procentuell utveckling i listvyn. Detta för att ha stenkoll på att något projekt inte tar längre tid än väntat.

Tidrapport24 kan generera offerter som går att exportera till PDF. Dessa skapar man inne på projektet genom att ange önskade uppgifter under “Priser”. 

Standardtexterna som skrivs på offerterna kan man ändra via Inställningar + Mitt konto.

Stämpelklocka

Man kan välja att ha stämpelklocka som standard när man skapar ett projekt. Detta gör man via Inställningar+Tidrapportering. Man kan även välja att ha stämpelklocka i några enstaka projekt och det ställer man isf in när man skapar projektet.

Väljer man att registrera tid med stämpelklocka får man upp valet att kryssa i “Incheck.skärm” som extra inställning. Denna inställning används främst på kontor och andra fasta arbetsplatser eftersom man då kan montera en surfplatta på väggen där de anställda checkar in/ut med en personlig kod istället för med sina mobiler ( via appen ).

Anställda checkar in och ut med ett klick i sin telefon. Öppna appen, välj projekt och klicka på checka in.

Integrationer

För närvarande har vi färdiga integrationer till Visma Lön 300Visma Lön 600Fortnox och Briljant. Vi jobbar på att integrera vårt system mot andra affärssystem och får vi önskemål kan vi oftast lösa det.

Under inställningar i adminverktyg finns det en flik för integrationer. Genom att klicka sig igenom dessa steg integreras Tidrapport24 med lönesystemet.

Fakturaskanning

När Tidrapport24 skannar in era leverantörsfakturor innebär det att ni kan samla alla fakturor på ett och samma ställe. Fakturorna kopplas på det projekt den är aktuell för.

Ni ska uppge er unika tidrapport24-mailadress till era leverantörer så att de kan skicka E-fakturor till er. Er mailadress blir alltid ert företagsnamn@tidrapport24 (exempel:itbmedia@tidrapport24.se). Det är även viktigt att leverantören anger det projektnr fakturan är kopplad till. Det spelar ingen roll vart på fakturan detta anges så länge det anges någonstans. Utöver projektnr ska även t24- läggas till framför ert projektnr (exempel: t24-1-19). Följer ni dessa enkla steg kommer vårt system skanna av mailen och koppla rätt fakturor till rätt projekt. Om projektnummret inte hittas på fakturan kan ni alltid koppla fakturan i efterhand till rätt projekt.

Artikelregister

Utöver att rapportera tid på ett projekt kan man även rapportera utgifter. Det går ange material som favoriter om man vet att man ofta rapporterar på just denna artikel. Detta kan användas för att göra kundspecifika lösningar, exempelvis om de vill rapportera “Privata utlägg” eller liknande som inte finns i T24 som standard.

I adminverktyget skapar man sitt artikelregister. När man skapar en artikel kan man ange värdet, inköpspris och enhet. Är det en vanligt förekommande artikel kan man även ange denna som favorit för att snabbare kunna rapportera denna i appen.

Fick du inte svar på dina frågor?

Ring oss på 040 – 608 42 20 eller maila oss på support@tidrapport24

Vi strävar efter en personlig support. När ni kontaktar oss får ni en egen handläggare som även hanterar era framtida ärenden.